יום שבת, דצמבר 26, 2009

טבילת אש לא מתוכננת

יום שישי ה- 25 לדצמ' 2009 , אני מגיע לבית הספר עם תוכנית מסודרת , אני יודע מה אני הולך לעשות בכול שעה . בשעה הראשונה עם בנות ט' חזרה לקראת מבחן , אחר כך מבחן לכיתות ז' -תצפית בשיעור ואחר כך שעתיים עם בנות בית הקפה המוקטן ... זאת הייתה התוכנית .
בשעה הראשונה ט' ומ' הגיעו משום מה גם הפעם ד' לא הגיעה , אנסה לברר מה קורה איתה כבר מזמן לא ראיתי אותה .
מ' וט' מתכוננות למבחן בשבוע הבא - אנחנו עוברים על הטקסטים ,
אחר כך - תוך הצפת ידע קודם אני מבין שאוצר המילים שלהן חלקי ביותר -אז החלטתי לעשות סדר בזה .
למדנו את ימות השבוע , אני וגופי (כלומר איך קוראים לכל איברי הגוף)
עברנו על צבעים ונמשיך למספרים וכו' ...
צריך לבנות בסיס מינימאלי של אוצר מילים שאיתו אפשר לצאת לכתיבת משפטים ולימוד הפעלים וההטיות שלהם ...

9:00- 11:00 בסוף התוכנית שלי לעשות תצפית נתקלה בקושי- התברר שהמבחן ערך שעתיים ולא שעה ...
 במשך שעתיים אני מנהל מבחן עם 4 תלמידים ומצליח ללא קושי לשמור על המשמעת הבסיסית שתמנע העתקות וכאלה ... כולם עובדים בשקט , א' הכדורגלן , ל' שיודע טוב, ח' שהידע שלו שמיעתי ומתקשה לקרוא וו' שסתם חסרת ביטחון ...
אני ניגש ופותר בעיות למי שצריך תוך כדי הקפדה לא לתת להם את התשובות בטעות ... וזה לא פשוט לשמור את התשובה בבטן . לבסוף עוד הספקתי לבדוק חלק מהמבחנים ובהפסקה העברתי אותן למורות הרלוונטיות .

ואז הפתעה !
 רכזת האנגלית צריכה לצאת למשהו ומבקשת ממני להחליף אותה בשעה הרביעית- "רק תשגיח עליהם שהם עובדים "
 הקבצה א' כיתה ט' -טוב בסדר כמה קשה זה כבר יכול להיות בכול זאת הקבצה א' ... ?
ד'  החכמה מ"בית הקפה המוקטן" פוגשת אותי ממש בתחילת השיעור במסדרון ,
ואני מספר לה מה השתנה בתוכניות ושלא ניפגש היום ומחזיר אותה מאוכזבת למורה שלה ...
וכך אני מאחר לשיעור הראשון שלי... כמורה ...

למזלי המורה השניה לאנגלית ,נכנסת במקומי בתחילת השיעור, (מאחרת לכיתה שלה בגללי )
היא כבר מחלקת לילדים את דפי העבודה עליהם אני אמור רק להשגיח ...מה זה להשגיח ?

11:00 - 12:35 - אז קפצתי למים מורה לכול דבר , מלמד כיתה של כ-20 ילדים.
 בפעם הראשונה בחיי -בלי מערך שיעור מסודר- בלי הכנה ככה ... גם מאחר -גם לא מספיק לחשוב על "הכניסה"
כלום -גורנישט מיט גורנישט -קופץ ראש ישר למים העמוקים .
מה עוד יכול לא להיות הגיוני ... ?
טוב אז למזלי יש להם מבחן בעוד שבועיים , וקיבלתי דפי עבודה שהמורה הכינה להם על חמישה הטיות של הפועל ....
אז לפחות יש בסיס להתחלה אבל איך אדע להסביר את זה ? אני הרי עוד לא שולט בחומר בעצמי .
אין לי שמץ מושג איך אני הולך לעשות את זה ...
אני נכנס לכיתה מציג את עצמי בכמה מילים , הילדים כבר מחולקים לקבוצות (של 2-3 ) ומתחילים לעבוד אני אומר להם "מי שצריך עזרה שפשוט יצביע ואגש אליו "
 בפנים אני רועד מפחד רק שלא ישאלו משהו שאני לא יודע לענות ... אוף...
 איך הסכמתי לכזה דבר בלי הכנה -מה אני חושב לעצמי ...?
 אני לא מספיק יותר מידי לחשוב - האצבע הראשונה עולה !!! איזה פחד .
אני ניגש וכיוון שהם עובדים בקבוצות ורק אחת הבנות שאלה , בהחלטת בזק-
 במקום לענות בעצמי הפניתי את השאלה לילד אחר -למזלי קלעתי בול -הוא ידע לענות נכון...
ולא נזקתתי להסתבך בהסברים בעצמי... איזה מזל ,אוף !!!!
ואז עוד יד ועוד אחת ואיכשהו אני מצליח להסביר בלי להתבלבל.
חוסר הבטחון שלי נשאר רק בראשי ואני לא מעיז להראות אותו כלפי חוץ...
הרי הראדארים של הילדים האלה מחודדים וחוסר בטחון ? זה סוף הסיפור -הם ישתלטו על השיעור והלך עליי !!!
איכשהו השעה עוברת ובלי להתעסק עם בעיות משמעת ??? ואני נרגע בכול זאת הצלחתי לעזור לכמה בלי להתבלבל בעצמי. הכול עובר כשורה בצלצול רווח לי -כולם יצאו והלכתי לחדר המורים ...בריצה ... האמת גם קצת מופתע .

יש התלבטות האם להשאיר אותם עוד שעה או לשחרר מוקדם -
 המורה שעזרה לי מנסה לשחרר אותם -אבל סגנית המנהלת פוסקת הם נשארים -ומה הוא יעשה איתם כעת ?
המורה השניה לאנגלית מנסה לחלץ אותי ... אבל ללא הואיל -פסק הדין הגיע - הוא יסתדר היא אומרת  -מה הוא נכה ? בקיצור איתגרה אותי הסגנית - עכשיו ה "Money time  " אני חושב לעצמי -תוכיח שאתה יכול .
אז זהו , אני מנסה להבין בכמה דקות בהפסקה מה עוד אפשר לעשות איתם ומדבר רגע עם המורה השניה לאנגלית...
היא אומרת לי שהם יצטרכו במבחן להמליץ על סרט או על ספר -אז אולי תשוחח איתם על זה ותכריח אותם לדבר באנגלית ... ? אוקיי -יש!!! אני מסודר אני חושב כמה קשה יהיה לדבר אנגלית עם ילדים בהקבצה א' ?
 יש תוכנית -אני ניגש לשעה השניה עם הילדים ...
אז זהו -איפה תוכניות ואיפה המציאות ...מערך שיעור ? מה זה בדיוק ?

בתחילת השיעור לוקח לי זמן להרגיע את הילדים ,הם חשבו שישחררו אותם מוקדם ןאני מבשר להם שהוחלט שהם נשארים איתי עוד שעה ... יש פה ושם התמרמרות -ילד אחד נזכר פתאום שהוא צריך להתפנות -
בלי להתבלבל אני אומר לו " היה לך כל ההפסקה לזה " והוא בשלו - "אבל בהפסקה אני הייתי עסוק עם חברים וכאלה ...אתה יודע ... "
אני לא מתבלבל ונזכר בסיפור של חברה שהיא מורה ותיקה ... ואני אומר לו : " תתאפק " והוא מתיישב למרבה הפתעתי.
טוב מי לא רוצה לצאת מוקדם הבייתה ?
אני מתאמץ להרגיע אותם , אני אומר להם תראו יש לכם מבחן ואני פה כדי לעזור לכם להתכונן ...
אני מתחיל , אני מזמין ילדה ללוח -אנחנו נעבור על דף העבודה ,אני נותן כל פעם לילד אחר לכתוב על הלוח את התשובות שלו -זה מרגיע קצת את העסק והשיעור מתחיל...
אנחנו עוברים על התשובות ביחד ... את זה איכשהו צלחתי . אבל נשאר מלא זמן ...ואז שוב קצת מהומה , כי זה נגמר ולא אמרתי עדיין מה המשימה הבאה ?  אני מספר להם על המשימה הבאה ,אנחנו נקיים שיחה שבה כל אחד ימליץ על סרט שראה או ספר שקרה אבל זה חייב להיות באנגלית -מסכימים לתנאים ? למרבה הפלא הם נאותו להסכים , אוף איזה הקלה ... אבל שוב לוקח לי קצת זמן מה להרגיע אותם , אני אומר להם שלי יש את כל הזמן בעולם לי אין מבחן ואני פה כדי לעזור להם להתכונן ... אני שותק, וממתין לשקט.... עוברות עוד כמה שניות שנראות לי כמו נצח ובסוף נותנים לי צ'אנס .. ואז אני פונה לילדה הראשונה שהצביעה ונותן לה את רשות הדיבור .

וכך בהצבעה, אני מאפשר לכל ילד לספר על סרט שהוא או היא ראו .
אני שואל שאלות ,תוך כדי שאני מתקן להם שגיאות בדקדוק ...
אחד א' חכמולוג כל הזמן מפריע , אחרי כמה פעמים שהערתי לו על ההפרעות והוא לא נרגע...
העזתי לזרוק עליו (חלש) את הטוש ...הוא הסתובב אליי ואמרתי לו נו? אתה איתנו - הוא הגיב בהומור וזה עבר בסדר . אחרי עוד הפרעה , אמרתי לו אתה יודע מה -יש לי רעיון -בוא לכאן אתה-כעת אתה מנהל את השיעור ואני יושב במקומך ... הוא קם ה"עבאדיי " חשב קלי קלות -כמובן שישבתי במקום שלו עם רגליים על השולחן והזזתי את השולחן שירעיש קצת עשיתי מזה הצגה ... הילדים צחקו ועשו לו את המוות ...
הוא הבין כמה קשה לעמוד שם במקום הזה ... בקידמת הכיתה.
התחלפנו חזרה והמשכתי את השיעור, והוא למרבה הפלא הפסיק עם השטויות...
אחרי כמה דקות נוספות נגמרו הנושאים ,אז שאלו אם אפשר לדבר על האח הגדול ...
אמרתי למה לא -אבל בתנאי שמדברים באנגלית ... הסתכלתי בשעון וראיתי שאני קרוב לסיום ...
ניסינו באנגלית ואז כשהבנתי שבאנגלית זה לא יילך עברתי לעברית ובדקות האחרונות הם סיפרו את מי הם אוהבים יותר ופחות ואז בא הצלצול .... הגואל !!!
האמת הפתעתי את עצמי !
כל כך פחדתי מזה עד היום והנה אני מגלה שהשד לא נורא כל כך ...
טוב , בכול זאת הקבצה א' -ילדים טובים יחסית ורק 20 לא כיתה שלמה ...
נראה לי שאנסה את שוב עם הקבצה אחרת ... בקרוב ...