יום שישי, מרץ 20, 2009

יום שישי השני בבית הספר .
לאחר עבודת ההכנה הגעתי עדיין עם חששות מסויימים לפגישה הראשונה עם ילדי כיתה ט' -עד מהרה החשש נעלם והתבהרה התמונה. ב8:15 קיבלתי שתי בנות מתקשות לתגבור בהיסטוריה התכוננות לקראת המבחן אשר יתקיים ביום שלישי .
הנושא : הלאומיות בגרמניה סוף המאה ה-19 ועד לאיחודה של גרמניה ע"י בסמרק.
המתודה : עבודה פרטנית עם 2 בנות מתקשות.
טוב אז אחרי היכרות קצרה והסבר קצר על מי אני ומה אני עושה כאן ניגשנו לעבודה ...
ילדות בכיתה ט' שקוראות אבל שפתן דלה ביותר , מייד עם קריאת המשפט הראשון מתברר לי שאני הולך לאכול פה קש... ולא משנה כמה אני יודע או לא יודע את החומר .
כל ההכנה שעשיתי לקראת המפגש הזה ,עזרה לי רק להראות כמי שקצת מבין את החומר-
אבל לא יותר מזה ... .אין לי שמץ של מושג איך מטפלים בבעיות שפתיות כאלה ,אבל אני רץ עם התחושה שפשוט צריך לקרוא ולהסביר מילים לא ברורות...אנחנו מתחילים לקרוא ואז ק' פתאום אומרת : "אני לא מבינה כלום " יופי -אז מה אני עושה עכשיו ?
השניה יושבת בשקט אבל מראה סימנים של כן מבינה קצת ? טוב אני לוקח צעד אחורה ,
מתחיל קצת קודם , איך חיו בגרמניה לפני כן אני שואל ? אין להן מושג על מה אני מקשקש ... מי זה נפוליאון אני שואל ? זה מלך צרפת באה התשובה -יופי , יש עם מה להתחיל... ואז אני מפליג בהסבר על קוד נפוליאון שקראתי עליו שלשום ומנסה לחבר להם את הקוד לחייהן היום -אני אומר לעצמי -איך אני מתחבר לעולמן של הילדות ? ואני נזכר בפרנק מק'קורט -ובספרו ,"המורה" .
למי שעוד לא קרא -רוצו לקרוא ! "קניות ,אוכל או סקס ..." טוב אז בטח שלא אדבר עם בנות טיפשעשרה על הנושא האחרון ,אז החלטתי ללכת על קניות- והסברתי להן מה זה זכות הקניין -הופה יש שיחה קורה פה משהו ?אולי אני מתחיל להגיע אליהן ?
ככה לאט לאט עברנו על הקוד של נפוליאון והסברנו גם את ג'ון סטויארט ...
דיויד -מה נסיכויות ?
אני אומר "נסיך אתן יודעות מה זה ? "אז נסיכות זו הממלכה שלו או המדינה שלו ... וככה אנחנו מגיעים לקונגס וינה והחלטת הרסטורציה - אני מסביר להן שבעצם הרסטורציה שומרת על מקום העבודה של הנסיכים כי אחרת היו מפטרים אותם - פיטורין זה הן מבינות -יופי 10 .
אחר כך אני מסביר להן על הבריתות שעשו 36 הנסיכויות -איך מסבירים לילדות למה עשו בריתות אני מחפש משהו שהן מבינות ואז אני אומר מכירות את זה שכמה חברים מסתובבים ופתאום מישהו שהם לא מכירים מציק לאחד החבר'ה ? כן , ואז מה קורה ? מישהו צועק " יאללה בואו יש מכות !"
חיוכים של הבנה ... עכשיו אחרי שהבנו למה השמרנים והמדינות השכנות לא רצו באיחוד גרמניה התחלנו לדבר על הליברלים ואיך השפיע הכיבוש הצרפתי על עמי גרמניה-איך הם נחשפו לרעיון הליברלי ... ונמאס להם שהצרפתים מתערבים להם בכול דבר .
אחר כך הסברנו שבעצם הליברלים לא הצליחו להגשים את החלוםשלהם לקבל חירות ורק ביסמרק איחד את גרמניה ועברנו על התוכנית שלו .
בקיצור אני מקווה שהן תוצאנה ציון טוב במבחן ולא סיבכתי אותן עם יותר מידי פרטים ... ימים יגידו.
שיעור שני 9:00-9:50
היסטוריה ז5 -חזרה למבחן -הנושא: תושבי העיר בימי הביניים.
אז אני מקבל קבוצה של 4 ילדים מתוכן שתי הבנות שניסיתי לעבוד איתן בתוך הכיתה בשבוע שעבר -אחרי בוקר טוב מייד אנחנו עוברים לעבודה אין צורך בהקדמות , קיבלתי מהמורה דפים עם סיכומים והתחלנו לעבוד -כאן כבר הילדים שיתפו פעולה וזו שבשבוע שעבר הראתה סימני התנגדות ולא התעקשתי איתה פתאום הייתה איתי לגמרי והתברר שהיא חכמה ומבינה היטב את החומר , נתתי לה לבוא לידי ביטוי והיא ממש פרחה -ראיתי את האור בעיניה -השיעור הזה עבר ממש בקלות הילדים שיתפו פעולה ואני מקווה שגם יצליחו בבחינה כי עברנו ממש על כמעט כל החומר .
שיעור שלישי 10:00-10:50
הפעם ילדי ז 3 המורה עשתה להם מבדק וביקשה שאתווך ל-4 ילדים עם קשיים , הצגתי את עצמי ל-3 מתוך ארבעה ילדים שלא הכירו אותי עדיין וישר צללנו למבדק .
הקראתי להם את קטע המידע ואחר כך כל שאלה.
מי שלא הבין את ההנחיה הסברתי לו מה לעשות .
חוץ מס' שכל הזמן ניסתה להוציא ממני את התשובות, (התחמנית הקטנה ) , לא שאני מאשים אותה, בסך הכול היא רוצה להוציא ציון טוב ולא בוחלת באמצעים...,רגע אני צריך לחשוב על זה שוב -מה עם ערכים של הוגנות ?
הלך מצויין,שמרתי על קור רוח ולא ויתרתי לס' אמרתי לה שאם יהיו כאן העתקות ועזרות שלא לעניין -המורה שלהם ככל הנראה לא תרשה להם שוב לעשות ככה מבדקים.
אם מישהו חושב שעשיתי רושם על הילדים הוא טועה ... היא המשיכה לנסות ואני המשכתי להוביל אותה בעדינות לתשובות של עצמה ... המבדק נגמר תוך חצי שעה והחזרתי את הילדים לשיעור מוקדם מהצפוי.
כך נותרו לי כמה דקות פנויות לעצמי לרשום מספר רשמים.
שיעור רביעי 10:50 -11:30
אנגלית ז1 -ה"חבר'ה הטובים" משבוע שעבר הגיעו עם חומר הלימוד וכיוון שכבר הכרנו ,אז אחרי בוקר טוב מייד התחלנו לעבוד -איזה כיף חבר'ה לעניין שממש רוצים לדעת וחשוב להם להתקדם .
השיטה : כמו בשבוע שעבר אני מקריא והם עוצרים אותי במילים קשות אנחנו מפרשים וממשיכים ...
לאחר סיום הקטע עושים עבודה עם marker ורצים לענות על שאלות ההבנה .פשוט תענוג !
העסק זורם הילדים מקסימים ומשתפים פעולה . רגע -מה אם הערכת התקדמות ?
אני צריך להקדיש לזה עוד קצת מחשבה , הרי יהיה חבל אם אחרי כל ההשקעה שלי ושלהם בסוף הם לא יישארו בכיתה החזקה בגלל שלא הערכתי נכון את ההתקדמות שלהם מבחינת החומר ולא שמתי דגשים נכונים -לא רוצה לעשות להם עוול !
שיעור חמישי 11:50 -12:35 אנגלית ז5 :
כמובטח, מרכזת האנגלית ,סידרה לי עוד קבוצה מכיתה אחרת והשאירה לי מראש דפים עם החומר בתא שלה.
היא התקשרה אליי ביום שלישי מיוזמתה לומר לי שזה יחכה לי שם (לא הייתי מאמין אם מישהו אחר היה מספר לי את זה )
איזה תענוג לעבוד עם מורים שמבינים עניין ומתקתקים בלי שום עכבות !
מספר דקות לפני השעה הייעודה אני מגלה שהכיתה של הילדים הללו כבר שוחררו הביתה -אופסס -תקלה ?
אולי שוב אלך הביתה מוקדם היום?
ואז אני בודק עם סגנית המנהלת והיא מייד מפעילה את רכזת השכבה ואחרי מספר שניות מתברר שהילדים נשארים איתי אחרי שעות הלימודים שלהם והם יודעים זאת והגיעו מוכנים ומלאי מוטיבציה לשיעור.
הפעם 4 ילדים חדשים- הם בהקבצה ב' באנגלית אבל עם פוטנציאל לעלות להקבצה א' .
הילדים ידעו שהקבצה א' עוברת דרכי וטרחו לציין זאת , כנראה שזה מה שהמורה שלהם אמרה -יפה מאוד ,
ככה ילדים בטוח ישארו אחרי בית ספר לא ?
אמרתי להם שכנראה שהמורה שלהם מעריכה שיש להם סיכויים טובים ואני אעשה מה שאני יכול כדי לעזור להם לעמוד במשימה ...
מ' אומר לי שלא רק היא חושבת ככה ומחייך -סבבה- אני אוהב ילדים עם מוטיבציה להצליח זה יותר קל לעבוד איתם כי הם מתאמצים בעצמם.
ישר ניגשנו לעבודה הפעם הילדים רצו לקרוא בעצמם ונתתי לכל אחד לקרוא כמה שורות תוך כדי שאנחנו מתעכבים לתקן שגיאות בהיגוי המילים ומפרשים מילים קשות . וכך באותה שיטה עברנו ל- marker והתחלנו לענות על השאלות ...
שמתי לב שהזמן בורח לי ...אז תפסתי אומץ ונתתי להם שיעורי בית - לסיים את ה- unseen שהתחלנו ולהביאו לשבוע הבא ...
אחרי היום הזה הגעתי למסקנה שאני רוצה כיתה פנויה ולא את החדר של רכזת השכבה שבו עבדתי כל היום -
הוא אמנם מאוד נוח , וזה באמת מפרגן שדואגים לך לנוחות מקסימאלית -אבל החדר הזה הוא כמו תחנת רכבת כל רגע הפרעה אחרת , אז דיברתי עם הסגנית ועם הרכזת ובשבוע הבא כנראה שתהיה לי כיתה לעצמי ...היב'תים לא לומדים ביום שישי אז "אכבוש" כיתה שלהם.
אני כבר לא יכול לחכות מת לראות אם הם עושים שיעורים ...
אני צריך לחשוב איך אני עושה הערכה להתקדמות התלמידים באנגלית -אולי אבדוק אם הם זוכרים את המילים שכבר פירשנו ? נראה ... בשבוע הבא אני ארשום את כל המילים שפרשנו במחברת שלי ואחשוב על משהו ...
לגבי הערכה בהיסטוריה -נראה לי מסובך מידי אולי אדבר עם המורה ונשמע מה היא חושבת-אולי בכלל אין צורך כי היא תרגיש את ההשפעה שלי על הילדים בשיעורים הרגילים שלה ?