יום שישי, מאי 08, 2009

יום שישי 8 למאי

8:15 -9:00 בנות ט4 -היסטוריה :

הנושא : תחילת הלאומיות היהודית

בוקר טוב , מה שלומכן ? הזמרת ק' והשקטה מ' הגיעו בשעה היעודה -חיוכים ודווקא השקטה שעד עתה בקושי הוציאה מילה היום יותר פתחה , מדברת ומשתפת פעולה . עברנו יחד על הסיכומים שכתבו במחברות והרחבנו על רעיונות ההשכלה ...

איך חיו היהודים במאה ה-19 ? לא יודעות ...אז אני מספר להן על תמונה שראיתי של הסבא רבא שלי עם זקן ארוך וכובע ושואל אותן איפה הן ראו יהודים שנראים כך ? כלום . מאה שערים בירושלים הייתן פעם ? וככה לאט לאט תוך שאני ממש חולב מהן מידעים אנחנו מתחילים לגעת בחומר האמיתי , מה זה תנועת ההשכלה , איך היא בכלל התחילה ? אמנציפציה ? סתם מילה שאף אחד לא מבין ...

אז הסברתי להן על שוויון זכויות שבעקבותיהם היהודים החלו לצאת ללמוד באוניברסיטאות -ומה הם למדו שם ?

משפטים, רפואה , מדעי החברה ... ומה זה אומר ?

היהודים התחילו להיחשף למחשבה שונה מרק המחשבה והאמונה היהודית נכון ... ?

וראה איזה פלא פתאום הן מבינות מה זה השכלה : "היה יהודי בביתך וגוי בצאתך..." (טוב לא ציטוט מדויק )

אבל הן מתחילות להבין את הרעיון וככה המשכנו דרך כשלון האמנציפציה ...

דרך תנועת ההשכלה והרצל לקונגרס הציוני הראשון ומחשבות על מדינה ...

בדרך הזכרנו את ביסמארק שאיחד את גרמניה ואיחוד איטליה (חומרים שלמדנו בשיעורים קודמים )

ותארנו מה היהודים ראו סביבם מרגע שייצאו מהשטייטל ...

ואיך זה השפיע להם על החשיבה ??? ואז דיברנו גם על האנטישמיות והגענו עד להצהרת בלפור ...

לשם שינוי השיחה דווקא רצה והתחלתי להרגיש שאני שובר חומות של חוסר ידע וחוסר רצון ... חומות של שתיקה .

9:00-9:50 ז5 -היסטוריה

הנושא: מסמך החלטת הכנסייה משנת 1205 , ומשפט פריז -שבו העמידו למשפט ציבורי את התלמוד .

א' גברת התנגדויות ,נ' (לומדת גם אנגלית ) ,א' שהצטרף בשבוע שעבר ו ע' חדשה .

התחלנו לקרוא את המסמך של הכנסייה שמדבר על הפחד של הנוצרים מהתערבבות הגזעים ודורשת שיהודים ומוסלמים ילבשו בגדים אחרים משאר האוכלוסייה ...נשמע לכם מוכר ? רגע מה זה מזכיר לנו ?

מה לבשו היהודים בשואה מישהו זוכר ? מייד א' אומר טלאי צהוב -נכון מאוד !

מתי הייתה השואה באיזו שנה יודעים ? נו' במלחמת העולם השנייה - נכון ילדים ...

המלחמה התחילה ב- 1939 . המסמך הזה שאנחנו הרגע קראנו נכתב ב-1205 -

מי עושה חשבון מהיר ? ואז התמונה מתבהרת שבעצם שנאת היהודים החלה עוד 700 שנה לפני השואה -

כמה זה 700 שנה ? אתם מבינים ? א' בן כמה אתה ? 12 הוא אומר אז נניח לצורך הפשטות שאתה בן 10 רק לצורך הדיון כמה פעמים נכנס 10 במאה ? 10 פעמים ... אתם מבינים שזה היה לפני פי 70 מהגיל שלכם -כבר אז החלה אנטישמיות ...

שררה תדהמה על פניהם של הילדים ...מה תמיד שנאו אותנו ? השארתי את זה בחלל האויר (חומר למחשבה ) והמשכתי ...

בואו נמשיך עברנו למשפט פריז , מה זה משפט פומבי ?

לאט לאט הסברנו מה משפט בכלל מיהם בעלי התפקידים והשחקנים העיקריים ...

אז אמרתי אוקיי לפני שאנו מסיימים בואו נסכם ..מי היה הנאשם במשפט ? התלמוד .

מי היה הסנגור : ר' יחיאל , מי היה הקטגור ? מומר בשם ניקולס דנין . מה זה מומר ?

א' סיפרה שאמא שלה איטלקייה שהתגיירה לא מזמן ...

מומר - זה שמישהו ממיר משהו ? -נכון כמו להתגייר ... את מה הוא המיר ? ילדים שמעתם על המילה התבוללות ?

כן מה זה ? אני מסביר שיהודי בגולה שהתחתן עם גויה הוא מתבולל ע"פ היהדות ... -ואז אחד הילדים אומר יושבים עליו שבעה נכון ? ואני אומר נכון אתה צודק ...

אז מומר זה שמישהו שהיה יהודי והתבולל והמיר את דתו למשהו אחר במקרה הזה נהיה נוצרי ... אוקיי ומי השופטים ?

בכירי הכנסייה בצרפת ... ומה היה גזר הדין ? שריפה ואיך הוא הוצא לפועל ? בשנת 1242 שרפו בפריס 24 קרונות מלאות בספרי תלמוד שהוחרמו ...

נזכרתי , לפני שצללנו לחומר חילקתי לילדים את הדפים שהכנתי להם על מילות שאלה וכיצד לנסח תשובה לכל מילת שאלה ... דווקא שמחו הסברתי להם שבשבוע הבא לא אהיה כי יש שיעור סיכום של הקורס ושנתראה בעוד שבועיים...

בהפסקה עוברת ל' (הפטפטנית מז1 שבשיעור האנגלית כל הזמן מפריעה ורכזת האנגלית לא שלחה אותה בשבוע שעבר ... ) לתיק שלה קשורים בלוני הליום - יש לה היום יומולדת- מזל טוב אני מחייך .

" איתך אני לא מדברת , הלשנת עליי למורה והיא הוציאה אותי מהשיעורים שלך ..." וואו הייתי המום לא לזה התכוונתי . כאשר שוחחתי עם המורה על זה שהיא מפטפטת כל הזמן - איך להתמודד עם זה ??

לא יודע , צריך לחשוב על משהו ...

10:00-10:45 ז3 -היסטוריה -הפעם קיבלתי ילדים חדשים ש' ,ד ' , ע', וא'

הנושא : נאום האפיפיור לפני מסעות הצלב.

איזה כיף אני חושב לעצמי בחומר הזה אני כבר שולט הרי העברתי אותו עם ילדים אחרים בשבוע שעבר ...

חשבתי לעצמי -קלי קלות ... אין בעיה ...

אחרי היכרות קצרה ולאחר שבדקתי שהילדים האלה הצליחו במועד א' ... כך שהם לא נחשבים קשים או בעייתיים ..

ואאלה הולך להיות כיף...

טוב,בואו נתחיל לקרוא -א' תקראי בבקשה - לא רוצה אני צרודה .

אוקיי ד' תתחילי לקרוא -אני לא יודעת לקרוא .

הופה מה קורה פה ??? ...

יש לך התמודדות עם תופעה חדשה . מתחכמים ומתנגדים -דיויד מה עושים ?

אני מתחיל להרגיש שאני במלכוד -מה להתעמת ? מה פתאום ! ככה לא בונים אמון...

טוב נו ...איפה חוש ההומור שצריך אותו ?

בסוף אחרי כמה שניות של מבוכה הצלחתי להתארגן על עצמי ולהתעשט .

אמרתי בבדיחות קלה שאני לא ממש מאמין שילדים בכיתה ז- לא יודעים לקרוא ... יאללה ע' תתחיל לקרוא ואני אמשיך...

טוב ע' מתחיל לקרוא - אנחת רווחה בראש !

קוראים משפט -איפה זה קונסטנטינופול ? ש' בתורכיה . יפה !

ואז א' אומרת טוב המורה אמרה לנו בכיתה ... אוקיי ...

עכשיו ד' כבר מבקשת לקרוא -שברנו את הקרח ...אני נותן לה לקרוא

אנחנו קוראים עוד משפט ועוד אחד בקושי בקושי ... ילדים את מה כבשו השבטים הסלג'וקים ?

אוי כמה טעיתי -מה זה הולך קשה -יותר קשה מאשר עם ילדים מתקשים

את אסיה ... ואת ישראל -יופי ! התקדמנו...

ציירתי להם את המפה של המזרח התיכון כולל תורכיה והחיבור לאירופה והתחלנו להתקדם קצת עם ההסברים ...

אחר כך עברנו לקרוא את הנאום עצמו והסברנו את הטיעונים של האפיפיור שבאמצעותם ניסה לשכנע את האבירים לצאת למסעות הצלב ... אוף כמה זה הלך קשה ... כשילדים לא רוצים ללמוד הם יוציאו לך את המיץ ...

מי חשב להיות מורה full time ? נראה לי שכדאי שאחשוב על זה עוד קצת ...

10:45-11:30 : ז1 -אנגלית - הפעם הגיעו רק שלוש בנות , ד' שהוציאה 98 בבוחן שלי , ט 92 וי' 48 ...

היה אמור להיות בוחן היום לפי התכנון שלי המקורי -אבל הן התלוננו על שבוע נורא עמוס שלא הספיקו ללמוד.

אז ויתרתי על הבוחן ובמקום זה עברנו על התשובות ל-unseen שהתחלנו בשבוע שעבר ...

כמובן שהכול הלך בקלות אני אוהב את הכיתה הזאת ... ואני מרגיש שם מספיק טוב כדי לעשות ויתורים בלי להרגיש שאני משמיט לי את הקרקע של המנהיגות... או שאני מאבד את הסמכות .

התרגיל של חיפוש מילים במילון תוך מדידת זמנים ... שעשיתי להם כתרגיל להמחשה לפני שבועיים כדי להשתיק קצת את ל' הפטפטנית הפך לתרגיל קבוע ולתחרות בין הבנות מי תמצא יותר מהר ? ...

פתאום נכנסה תלמידה עם unseen חדש ששלחה לנו המורה לאנגלית ...

אז עברנו לעבוד עליו ותרגלנו את החיפוש במילון תוך שימוש בטבלת העזר וכמובן שניאלצתי למדוד כל פעם זמנים ...

הזמן רץ שנהנים והשיעור נגמר לי מהר ...

אחרי הצלצול הסברתי שלא אהיה שבוע הבא ...ושניפגש בעוד שבועיים... היו קצת קולות של אכזבה ?

נראה לי שזה היה יותר בראש שלי ...מאשר באמת ...

בהפסקה שוב עוברת ל' ואני לא מוותר לה מתייחס ליום הולדתה ומחייך , בשלב מסויים היא נשברה והציעה לי עוגה -

סירבתי בנימוס-אסור לי מתוק ... אבל זה היה מבחינתי האות שאנחנו לא ברוגז -שונא להיות ברוגז!

עוד בהפסקה...

פוגשת אותי המורה של הקבצה ב' אנגלית החבר'ה שמחכים לי אחרי הלימודים ... היא משוחחת איתי קצת על הילדים-איך הם ? אני אומר שהם חמודים ומשקיעים , היא יודעת שיש בעיה עם מ' - אנחנו קוראים למ' (הילד שכל הזמן מפריע )

ואני עושה עימו הסכם -בנוכחות המורה .

מהיום אתה עונה רק שאני פונה אלייך -בסדר ? אני משבח אותו על הידע -אתה לא חייב כל הזמן להוכיח לי שאתה יודע...

אני יודע שאתה יודע את החומר ואני צריך לאפשר לעוד ילדים להבין ולהתקדם אתה מבין ? זה לא נגדך ...

הוא דווקא מגיב לזה בצורה חיובית - ואנחנו נכנסים לשיעור - יש !!! אני רושם לי נצחון קטן -הצלחתי לקבל את מה שאני רוצה בלי לאבד את הילד ...

להבדיל למה שקרה לי עם ל' לפני שבוע , טוב , בוא נראה איך זה יהיה בשיעור ...

11:50-12:35 ז5 -אנגלית : ל' , א',נ'(זו שלומדת איתי גם היסטוריה ) , ס' ומ' כולם מתייצבים ומוציאים את החומר מוכנים לשיעור . החבר'ה האלה באמת מרשימים איזה רצינות הם נשארים אחרי בית ספר כבר חודש לא מפספסים שיעור , לא מתלוננים ועובדים בכול הרצינות .

אני בטוח של' תבחן אותי היום בקפידה , הרי הבטחתי לה שהפעם יהיה בסדר ...

אני צריך לעמוד בדיבורי אחרת אאבד אותה לנצח ... ואני דווקא אוהב אותה היא משקיענית שרוצה לדעת , לא רוצה לאבד אותה ...

אני פה בדיוק בשביל כאלה לא ? ... טוב לא רק, אני מודה אבל אין ספק שעם אלה הכי כיף...

אני שולף את החומר שהכנתי על present progressive .

ילדים, אני אומר בשבוע שעבר היה קצת בלאגן והרגשתי שלא הסברתי לכם מספיק טוב את החומר ...

אז חיפשתי משהו יותר מסודר שיהיה לכם -יותר ברור ...

חילקתי את הדפים -התחלנו לעבור על ההסברים הסברנו סעיף סעיף ובדקתי שכולם מבינים את הכללים -

אוקיי שלפתי להם גם דפי עבודה -יאללה חבר'ה תתחילו לעבוד ....

אך..אלה רגעי מנוחה ...

אני מסתכל על הילדים בזמן שהם עובדים , א' משקיענית רצה על החומר במהירות , נ' קצת משחקת אבל מתקדמת לאט לאט ,

ס ' קשה לה הכי מכולם אבל היא מתאמצת ... מ' כמובן רץ ...ואז פתאום הוא בא להראות לי משהו -הופה...

אני מוצא שהוא טעה ובגדול -יופי !אני אומר לעצמי אחרי שאני מסביר לו היכן טעה ...

מטעויות לומדים זה גם שיעור טוב בשבילו שלא יקפוץ כל הזמן ...אולי עכשיו ...

ל' גם עובדת יפה ... עושה קצת רעש תוך כדי עבודה ... אבל עובדת ..

אני מסתכל בשעון ובודק שאני לא מאבד את השיעור-גם חידוש אני מתחיל לפתח הרגליים מוריים כאלה ...

אחרי שהם מגיעים רובם לשני שליש העבודה אני אומר בואו נעצור כאן.

רגע , רגע כבר כמעט סיימתי ... לא נורא בכול זאת אין הרבה זמן ואני רוצה לראות שהבנתם - אז בואו נתחיל לעבוד קצת יחד ...

כ-7 דקות אחרונות אני נותן כל פעם לילד אחר לענות ולהסביר איך כתב ולמה כתב בצורה הזו דווקא ... הולך מצויין כולם הפנימו -לפחות ככה זה נראה ...יופי -אחלה שיעור מערך מסודר לפי הספר כולל משוב -פעם ראשונה שזה עובד כמו שתכננתי ...

אפילו למ' נתתי הזדמנות והוא לא קפץ פעם אחת כל השיעור - יופי דיויד אפשר לרשום לעצמך נקודת זכות גם במישור הזה ...

בצלצול הסברתי לילדים שלא אהיה שבוע הבא אבל שבעוד שבועיים יש בוחן על present progressve שיתכוננו היטב ! הפעם אין ויתורים עושים בוחן בלי תירוצים...

שאלתי את ל' איך היה לה הפעם וקיבלתי אישור שהכול בסדר ...

חזרתי מאושר היום -

כמה למדתי על עצמי ועל איך להתמודד עם כל מיני בעיות... מה לא לעשות (להלשין למורה )

ומה כן (הסכם עם הילד המפריען ) ... מאיפה זה הגיע בדיוק ???

אני לא זוכר שזה היה בארגז הכלים ... הרי זה בדיוק סוג הדברים שרציתי שכן יהיו לי בארגז הכלים בצורה מסודרת ...

טוב חומר למחשבה -אני צריך לעבד את זה עוד קצת...

מקווה בעוד שבועיים אצליח להחזיר את ל' לשיעורים בהסכמה ... בסך הכול אני לא אוהב את מצבי הברוגז האלה ...