יום שבת, מאי 02, 2009

1-למאי -2009

בוקר טוב ! הגעתי לבית הספר בשעה היעודה 8:10 .
ולאחר מספר דקות כבר הייתי בשיעור אנגלית הפעם כתלמיד , שיעור פרטי עם מרכזת האנגלית בבית הספר , למדתי כמה כללי דקדוק , לא שאני לא יודע אותם , אבל מעולם לא ניסיתי להגדיר את החוקים ולהסבירם למישהו אחר , שאלה של הבניית ידע ...
אז זהו אחרי שעה של הסבר החוקים -לנראה לי שאני צריך לעבור על זה שוב לעכל ולעבד את זה לעצמי ולשנן היטב כדי שאצליח להסביר את החוקים לילדים.
9:00 -9:50 : ז5 היסטוריה -
קיבלתי קבוצה של 5 ילדים שנכשלו במועד ב' בהיסטוריה ועבדנו על תיקון המבחן .
הקראנו שאלה ושאלתי מי מהילדים קיבל את מלוא הנקודות על תשובתו ?
ואז איפשרתי לילד להכתיב את תשובתו לשאר הקבוצה תוך שאני מידי פעם מתקן ניסוח .
בשאלה הראשונה זה עבד לא רע בסעיף א' וגם בסעיף ב' ...
אבל אז בשאלה 2 א' -אף אחד לא נתן תשובה טובה או אפילו חלקית ברמה שאפשר להסכים לה .
מדוע הוקמו ערים בימי הביניים ליד מבצרים ובסמוך לדרכים ראשיות ?
אף אחד לא ענה נכון התחלתי לשאול אותם בע"פ וניסיתי תוך כדי דיון עם הקבוצה להגיע לתשובה ...
כלום אין סיכוי כולם מתארים את איך הקימו את הערים ...
עוד תיאור מגיע ועוד תיאור ואין ספק שהילדים יודעים את החומר ומבינים ...
אבל אין להם מושג איך לבנות תשובה נכונה לשאלה מדוע או למה ...
טוב בואו נעצור רגע .אני אומר ," היה דרבי השבוע ? כמה נגמר המשחק מישהו יודע ? "
מייד באה התשובה 1:1 -יופי !
למה המשחק לא הסתיים בנצחון ? ניסיתי ...
שוב מגיעים תיאורים מתיאורים שונים אחרי עוד קצת אני עוצר אותם ואומר -
המשחק נגמר בתיקו כי אף אחד לא הבקיע שער מכריע ...עם דגש חזק על המילה כי .
אני מסביר לילדים שכאשר שואלים אתכם למה או מדוע- אתם צריכים שבתשובה שלכם יופיע המילה "כי ... " או מכיוון ש ... "
ונותן עוד דוגמא ואז אנחנו מפליגים לניסוח תשובה לשאלה מדוע הערים קמו בסמוך למבצרים ולדרכים ראשיות ... ,
"הערים הוקמו בסמוך למבצרים כי במבצרים חיו חיילים אשר נתנו הגנה לתושבי העיר .... "
האם הם יזכרו את הפטנט הזה לפעם הבאה ? מי יודע ?
נדמה לי שחלק מהילדים הבינו ונפל להם האסימון ... אולי זה היה רק wishful thinking שלי ימים יגידו ... פשוט לא ייאמן על מה הילדים האלה נתקעים ?
מי היה מאמין שבעצם אין להם כלים בסיסיים שכאלה בהבנה מה רוצים מהם ...
בהפסקה סיפרתי את קורותיי למורה ... נראה לי שגם היא הופתעה שעל זה הם נפלו ...
האמת איזה סיכוי יש למורה בכיתה עם 40 ילד לעלות על דבר כזה ?
10:00 - 10:45 ז3 -היסטוריה :
5 ילדים והפעם קיבלתי משימה ללמד עמודים 139-140 :
הנושא: מסעות הצלב -נאום האפיפיור ששלח את האבירים למסע.
סיפור הרקע הוא שהשבטים הטורקים והסלג'וקים כבשו את אסיה והחלו להתקרב לביזנטיון שהייתה אז נוצרית הקיסר שישב בקונסטנטינופול ביקש את עזרתו של האפיפיור שיציל אותו מהמוסלמים ... קראנו קטע של אולי 200 מילים שמסביר את הסיפור .
בערך כל מילה שלישית אני ניאלץ לעצור ולהסביר את המילה , וכך במשך כל השיעור אנחנו מתקדמים צעד אחר צעד ... אני מסביר את ההקשר ועושה כמיטב יכולתי -ילדים איפה זה קונסטנטינופול ? אף אחד לא יודע אם זה עיר או ארץ או כוכב לכת ... טוב איך יידעו הרי כבר לא לומדים גיאוגרפיה בבית ספר אז אתפלא עם הם יודעים איפה נמצא הים התיכון ...
אני מסביר להם שזה בתורכיה ועוד כמה מילים על מפגש הגבולות אסיה -אירופה ...כלום .
אין להם שמץ על מה אני מקשקש ...אני מנסה להסביר להם שהמוסלמים כבשו את כל הארצות מדרום לתורכיה והיו על סף כיבוש תורכיה ולכן הקיסר זעק לעזרה ... .
ב-10 דקות האחרונות אני מנסה לעשות משוב - ילדים מי זעק לעזרה ? מי נשלח לירושלים ?
איזה תסכול כולם עשו סלט אחד גדול ואף לא אחד ידע לומר נכון את סדר הדברים ...
אוי אוי אוי ...
לא ייאמן שילדים לא מסוגלים להתמודד עם שני עמודים בספר ולהוציא מהם את העיקר.
בערב אני נפגש עם חברה שהיא מורה להוראה מתקנת היא מטפלת בילדים בכיתה א' אולי אצליח בהתייעצות איתה להגיע לאיזה כלי שחסר לי בארגז הכלים שלי ?
אני מתוסכל , לא יודע מה לעשות איך לעזאזל מגיעים לילדים האלה סך הכול אתה רואה ילדים שנראים אינטיליגנטים ובסוף השיעור אתה קולט שבעצם לא השגת כלום ... כמה קשה להיות מורה להיסטוריה ...
10:45 - 11:35 : ז1 -אנגלית החבר'ה הטובים:
היום היה להם בוחן בכיתה אז הם הגיעו אליי רק אחרי שסיימו באיחור של כ-10 דקות.
חילקתי להם את הבוחן שעשו אצלי מהציון הגבוהה לנמוך . ט קיבלה 92 היא כל כך שמחה ביקשה ממני להראות למורה ...
אמרתי לה הבטחתי לכם שאני לא משתף את המורה בציונים האלה ואתם יודעים שהם לא נחשבים לכם הבוחן הוא רק בשבילנו ... בכול זאת התעקשה אמרתי לה -טוב רוצי ותחזרי מהר ,
אני מאוד אוהב אותה , תלמידה רצינית וחכמה שלוקחת את העסק ברצינות ומשקיעה הלוואי שכולם היו כאלה ...
אני ממשיך לחלק ,אני מחלק 74 לא' ומ' עושה קולות של זלזול ...
אני אומר לו תירגע...אצלי לא צוחקים אחד על השני כולנו פה כדי ללמוד מהטעויות.
אני שולף את ה-50 שלו ... הוא השתתק.
עברנו על תיקון של הבוחן בכמה דקות וחזרנו ל-unseen הסברתי להם טכניקה של שימוש במילון שלמדתי מרכזת האנגלית בבוקר.
כיוון שהשיעור היה קצר לא הספקנו הרבה אבל קבענו בוחן על המילים של ה- unseen לשבוע הבא -מקווה שהפעם יצליחו יותר.
11:50 - 12:30 ז5 : אנגלית :
כמובטח מייד ניגשנו לעשות בוחן -אחרי שניות היה ברור שאין סיכוי שמישהו יצליח בבוחן הזה בכוחות עצמו, אוקיי דיויד יש שינוי במערך השיעור -אני שומר על קור רוח ואז מייד עברנו לעשות אותו כעבודה משותפת ...
אחר כך הסברתי להם את כללי ה- present progressive ועשינו כמה תרגילים , האמת שזה לא בסדר הייתי צריך לחכות שאני אעבור על זה לפחות פעם בעצמי לפני שאני מנסה את זה על ילדים ...
ל' מאוד התעצבנה ואמרה שאי אפשר ככה ללמוד , לא בגללי -היה באמת קשה כי מ' שיודע טוב כל הזמן מתפרץ ונותן את התשובות ... כל ניסיונותיי להשתלט עליו לא הואילו .
בסוף השיעור ביקשתי מל' להישאר אמרתי לה שאני רוצה לדבר עימה .
הרגשתי שאני חייב לפתור את סערת הרגשות שלה ולא להשאיר את זה ככה ...
במיוחד שהיא מאוד רוצה להצליח ועושה רושם שהיא הכי חכמה מהילדים ...
אני אוהב כאלה , שלוקחים את העסק ברצינות ורוצים באמת לדעת -לא מורחים ולא נמצאים כי המורה אמרה להם ...
זהו אחרי שכולם הלכו שאלתי אותה מה היה לך קשה ? היא אמרה שאי אפשר ככה שכל הזמן מתפרצים ודווקא הפתיעה אותי כשהזכירה את נ' שדווקא פחות הפריעה לי .
אמרתי לה שאני מסכים איתה !
אז איך את חושבת שאנחנו יכולים לפתור את זה ?
היא אמרה שהיא לא יודעת כי נ' דווקא חברה שלה וכל זה ...אבל היא לא יכולה עם כל ההפרעות ... חמודה ... הבטחתי לחשוב איך לעשות את זה יותר טוב בשבוע הבא ...
עושה רושם שזה הרגיע אותה קצת ...
אני צריך לחשוב על זה ולהתייעץ עם המורה נראה לי שאולי כדאי שעם הילדים האלה אתמקד רק בשניים או שלושה שבאמת רוצים ויכולים ואת השאר נחזיר לכיתה הרגילה ?
אוף ממש מעצבן הגישה התבוסתנית הזו ... מה עושים ?
איך אני משתלט על העניינים ככה שלא יהיו יותר הפרעות בלי לוותר על אף ילד ?
לא יודע אחשוב על זה השבוע ... אין לי את זה בארגז הכלים ?
כל הקורס הזה לא עזר לי בכיוון הזה ? לא ייתכן , בטח גם בהכשרת מורים לא "תוקפים" את זה בצורה יסודית הרי אם לכולם היו הכלים לא הייתה בעיית משמעת אחת בשום כיתה לא ?
לא זה כנראה לא פתיר ברמה הזו אני חייב למצוא בעצמי את דרכי הפעולה היעילים !
אקדיש לזה מחשבה השבוע ואולי אספיק לדבר עם כמה מנוסים יותר ...