יום שישי, מרץ 27, 2009

יום שישי השלישי בטיבת הביניים

8:15 אני מגיע ופוגש את המורה להיסטוריה כבכל יום שישי , אנחנו מכינים קפה ומחפשים את ילדות ט4 שאני אמור לתגבר , ללא הואיל , הן פשוט לא הגיעו ...טוב אז ניצלתי את הזמן לשוחח עם המורה על דברים נוספים וקיבלתי תמונה יותר עמוקה של שכבת ז' -מתברר שז1 זו הכיתה החזקה , ז3 ילדים מגוונים , ז5 כיתה קשה ועוד מספר פרטים .
ב8:45 הן פתאום מופיעות , מתברר שפיספסו את האוטובוס ...השארתי למורה לטפל בעינייני המשמעת .מתברר שק' הביאה למורה דיסק ובו שירים שהיא שרה .
ברבע שעה שנותרה התברר לי שק' שרה במקהלה וגם תלמידה טובה במקצועות אחרים .
רק בהיסטוריה אני לא מצליחה ... זו אותה ק' שבשבוע שעבר אמרה "לא מבינה כלום ..."
איך מגיעים לילדה הזו בכול זאת ? דרך מה שהיא טובה בו ...
סיפרתי לה שגם אני אוהב לשיר ומנגן גיטרה . הנה יש זיק של חיבור ...מה באמת ? כן .
ואז שאלתי אותה איך את לומדת לשיר שיר חדש ? ק' עונה שהיא פשוט שרה אותו המון פעמים עד שהיא זוכרת ...
אמרתי מצויין וסיפרתי לה שהבן שלי הגדול התקשה בתנ"ך ופעם שרציתי לעזור לו אז שרנו ביחד פרק שלם בתנך וככה הוא זכר את הפרק .
ק' הסכלה עליי כאילו נפלתי מהירח ... אז אמרתי לה בואי ננסה
יש לנו את דף המידע הזה על איחוד איטליה , איזה שיר את שרה הכי הרבה ? אז היא אומרת לי הללויה - אני מתחיל לזמזם לה את ההתחלה של השיר "הללויה לעולם ... " זה השיר אני שואל ?
כן באה מייד התשובה , אז אני אומר לה בואי נשיר את דף המידע למנגינה של הללויה ...
נתתי לה את דף ואמרתי לה לנסות ... לא מצליחה ? או-קיי תני לי אראה לך ...
ואני מתחיל לשיר את דף המידע לפי המנגינה של הללויה ... שרתי אולי 2 -3 שורות ,
ק' וחברתה השקטה מ' מסתכלות עליי ואני קולט שהן לא מבינות מה נפל עליהן פתאום ק' וואי זה לא רע אמרה ...
יופי -הנה -יש מצב שאני מצליח להפיל את חומות יריחו בשופרות .
הזכרתי לה שהבחינה ביום שני אז יש לך משימה להיום ולשבת לשיר את דפי המידע ,
לכול נושא תבחרי שיר אחר ותנסי לזכור תוך כדי שירה - מה יש לך להפסיד ?
עם מ' עוד לא מצאתי את הפרצה... ניסיתי לדובב אותה לדבר קצת אבל היא עדיין סגורה אני מקווה שבאמת ק' תנסה ותצליח בבחינה -בטח אגלה את זה אחרי חופשת הפסח ...
9:00-9:50 - היסטוריה ז5 -הפעם הגיעו 3 ילדים אחת נ' עברה ניתוח בשיניים ןאסור לה לדבר אבל היא תקשרה איתי בעזרת לוח מחיק . א' בעלת ההתנגדויות דווקא שיתפה פעולה ואפילו אמרה שכיף ללמוד איתי -איזה אושר !! עברנו על יהדות אשכנז ורבי גרשום והקצב היה מצויין .
10:00-10:45 ז3 היסטוריה אותו החומר היגעו ס' (התחמנית משבוע שעבר ) , א' השקטה, נ' מפטפט בלי סוף וא' ילד חדש שהצטרף . נו איך היה לכם המבדק ? ס' קיבלתי 85 -ואיך זה לעומת מבחנים קודמים ? לפני זה אם קיבלתי 44 זה היה הרבה -מעולה הנה הצלחה אחת , הטעות שלי אבל הייתה שלא היו לי את הציונים של כולם מראש ... ולא כולם ידען כמה הם קיבלו .
ניסיתי לעבור איתם אל החומר וכל הזמן היו קשקושים ופטפוטים הרגשתי שאני לא מצליח להשתלט , לאחר מספר הערות וניסיונות כושלים מול נ' אמרתי לו אם לא תפסיק אאילץ להחזיר אותך לכיתה . בסוף אני קולט אותו קורא לא' מפגרת -כאן מבחינתי הקו האדום - אני לא מסכים להתנהגות שאינה מכבדת -היסטוריה רק היסטוריה ? אבל אני פה גם בשביל לחנך לא ?
נ' אסוף את הדברים אתה חוזר לכיתה .
נ' לא אהב את זה ,אבל לא נלחם עם רוע הגזרה -ליוויתי אותו חזרה לכיתה וסימנתי למורה שאדבר איתה אחרי השיעור .
לצערי לא הצלחתי להשתלט עליו ואני יודע שאיבדתי אותו -אין ברירה .
כנראה שחייבים לפעמים לעמוד על עקרונות גם שזה לא נעים , לאחר שנ' עזב אותנו הצלחנו לרוץ עם החומר אבל הזמן ברח לי מהר כי התעסקתי יותר מידי עם משמעת ...
בפעם הבאה מי שלא רוצה להיות איתנו שישאר בכיתה ?
אין לי חשק להתעסק עם בעיות משמעת ולא בטוח עד כמה יש לי סמכות ובאיזה אמצעים לנקוט ?
אז כדי לא להסתבך עדיף להחזיר אותו לכיתה שהמורה שלו תתמודד איתו ... ?
חבל אני קצת מאוכזב מעצמי , אבל את הנעשה אין להשיב . נראה מה יקרה אחרי החופש.
10:45-11:30 אחחחח זו הכיתה הכי כיפית ז1 פשוט תענוג ילדים חכמים שמגיעים מלאי מוטיבציה כולם הגיעו בזמן ומצויידים .
בדקתי איתם שיעורים ובתוך מספר דקות התחלנו לעבור על מה שתכננתי להם להיום
טכניקה לפירוש מילים שלא מכירים , ביקשתי מהם לקרוא קטע ולהקיף בעיגול כל מילה שאינם מבינים - רוב הילדים הקיפו 5 מילים ואז התחלנו לתרגל את הטכניקה ולנסות להבין מילים בלי לגשת למילון אלא מתוך ההקשר .
הסברתי מה עושים (קוראים משפט קודם משפט אחר כך ומנסים לקשר בין הדברים ) תרגלנו על המילים שהם סימנו -אמרתי מי שחושב שהוא יודע את הפירוש שירשום (לא לגלות לחברים ) , החב'רה קלטו את העניין הסברתי להם שזה מצריך המון תרגול וזה לא תמיד קל ...
ברור שככל שאוצר המילים שלך גדול יותר ככה זה יותר קל אם אתה לא מבין 4 מילים באותו משפט -זה בטח לא יעבוד .אבל אלה חבר'ה שלא מפחדים מעבודה . עשינו עוד כמה ניסיונות והם התחילו להראות סימנים של יכולת ...
אחר כך סיכמתי איתם שאחרי החופש יש בוחן -מה אתה נותן לנו ציונים ?מייד נלחצו ...
אמרתי מה פתאום ציונים ... אנחנו נעשה בוחן קצר כדי שנבין איך אנחנו מתקדמים בחומר ?
האם אנחנו מבינים את המילים החדשות הרי אני לא אהיה לידכם שתעשו מבחנים אז איך נדע שאנחנו בכיוון הנכון ? ..המטרה הרי בסוף היא תצליחו בבחינות לבדכם ...נרגעו -
נתתי להם רשימה של מילים אמרתי להם למה לצפות , וכמובן שהם קיבלו שיעורים לחופש !
אין לי ספק שהם יגיעו מוכנים לבוחן .
11:50 -12:35 - ז5 ילדים מהקבצה ב' באנגלית עם פוטנציאל לעלות לא' :
החבר' ה האלה מדהימים נשארים אחרי בית ספר מלאי מוטיבציה כולם הכינו שיעורים ,
חלק הצליחו יותר חלק פחות , זה ממש לא חשוב כרגע , הזכרתי להם שאצלי הם באים עם הטעויות והמטרה היא ללמוד מהטעויות .
הצטרפה אלינו ילדה חדשה נ' וכמובן שנתתי לה לקרוא ראשונה רציתי לראות ככה בחטף איך הרמה שלה ביחס לילדים האחרים -כמה הרבה אפשר ללמוד על ילד לפי איך שהוא מקריא בקול רם -מדהים ... לא ידעתי את זה קודם .
גם הפעם עברנו על שיעורי הבית , תיקנתי להם שגיאות והתחלנו לקרוא קטע חדש ...
הפעם הזמן ממש ברח לי וניאלצתי לתת להם שיעורי בית לחופש אפילו שלא תכננתי -אין מה לדבר איתם על בוחן בשלב הזה מוקדם עוד .
אז נתתי להם להתמודד לבד עם הקטע שלא הספקנו. הזכרתי להם שהם צריכים להתמודד לבד ולבוא אליי עם הטעויות .
אני מרגיש שבאנגלית אני יותר מצליח מאשר עם היסטוריה , לפחות אני יכול יחסית בקלות להעריך את ההתקדמות , בהיסטוריה אני צריך פחות לדבר ויותר לשאול שאלות כדי לתת להם לעבד את החומר ... טוב יש לי עוד מה לעשות לשפר את הטכניקה שלי ...