יום שלישי, מרץ 17, 2009

מפגש ראשון בחטיבת הביניים

13 למרץ 2009 - "טבילת האש " -מפגש ראשון שלי עם הילדים והעבודה.
קבעתי עם המורה להיסטוריה נקודת מפגש בבית ספר בחדר המנהלת 08:15 בבוקר.
נפגשנו וקבענו את איך לעבוד בשיעור הראשון , אחר כך ישבתי עם מרכזת האנגלית לתאם ציפיות והשתלבות באנגלית לשיעור השלישי.
שיעור ראשון 9:00 -9:50:
מקצוע -היסטוריה .
נושא : העיר כמרכז כלכלי,חברתי ותרבותי המאה ה-14 .כיתה ז' .
המתודה :
ישבתי בכיתה בזמן שהמורה העבירה שיעור , בהמשכו נתנה לילדים עבודה עצמית -בזמן הזה נתבקשתי לעבוד עם שתי בנות על העבודה בתוך הכיתה .
הרגשתי :
שהיה לי קשה להשיג את הריכוז הדרוש ואת שיתוף הפעולה של הילדות- זאת לאור העובדה שהיו בלי סוף גירויים אחרים כמו לדבר עם חברים וכאלה ... החלטתי לא להתעקש עם ילדה שלא שיתפה פעולה והתקדמתי עם זו שכן .
מסקנה: אני צריך לעבוד עם קבוצה בחלל שונה ובשקט.
בהפסקה בין השיעורים המורה ואני שוחחנו על מה שקרה ואיך הרגשתי , ומייד יישמנו את המסקנה.
שיעור שני 10:00- 10:45 .
המקצוע היסטוריה .
הנושא-תושבי העיר השונים , כיתה ז'
המתודה :
קיבלתי שלושה תלמידים מתקשים יצאתי איתם לחדר סמוך ועבדנו על אותו החומר שהמורה העבירה בכיתה .
שאני אומר ילדים מתקשים זה לא מתאר את המצב , ילד עולה חדש בקושי קורא עברית ועוד שניים שדווקא יותר חזקים שפתית אבל עם קשיים אחרים .
הרגשתי :
שעשיתי מאמץ לעבוד על הקטע ולענות על השאלות יחד עם הילדים -תוך הסבר העברית .
אתגר לא פשוט אבל יצאתי בהרגשה שהיה סביר ושאני מתחיל להגיע אל הילדים.
מסקנה : אני צריך עוד כלים להתמודדות עם קשיים שפתיים ? או שזה יבוא עם הניסיון ?
שיעור שלישי 10:45-11:30:
מקצוע אנגלית -כיתה ז'-הפעם ילדים חזקים שמיועדים לכיתה חזקה אבל מתקשים באנגלית .
המטרה : לקדם אותם באנגלית כדי שיוכלו להשתלב בכיתה החזקה ולא ייאלצו לרדת להקבצה ב' -
שזה אומר גם אי הישארות בכיתה הזו בשנה הבאה.
המתודה :
כאן קיבלתי רשימה שמית מראש של 5 ילדים -הם הוצאו משיעור האנגלית ועברו איתי לכיתה סמוכה .
נתבקשתי לעבוד איתם על unseen זהה למה שהועבר בכיתה, קיבלתי הנחיות ברורות מהמורה לאנגלית: עבודה עם marker בשני צבעים בשיטה מאוד מסויימת של סימון משפט ראשון בכול פסקה , וסימון שמות ומספרים -טכניקה של קריאה מרפרפת.
אחרי שהתיישבנו בכיתה , הקראתי שמות , הצגתי את עצמי (הרי זה מפגש ראשון)
הסברתי להם בכמה משפטים מה זה המיזם הזה שנקרא " יחד מורים" ומה אני עושה כאן ,,,
אחר כך צללנו לעבודה .
אמרתי להם שאני אקריא להם את הקטע ובתנאי שהם יעצרו אותי בכול פעם שניתקל במילה שהם לא מבינים... אז אמרתי ,
הקראתי להם את הקטע בעצמי וכמובן שאף אחד לא עצר אותי , כשסיימתי להקריא ,אמרתי :
"אז מה הכול ברור אפשר להתחיל לענות על השאלות ? "
ילד ראשון קיבל אומץ והצביע על מילה שהוא לא הבין -ניסינו להבין את משמעותה מן המשפט הקודם ותרגמנו את המילה , אחרי שבירת הקרח החלו גם האחרים לשתף פעולה וכך לאיטנו תרגמנו ביחד עשרות מילים בקטע לא ארוך .
ממש הרגשתי שאני מיישם את מה שראיתי בסרט "בין הקירות" -
מי שלא ראה הפסיד...סרט חובה לתומך הוראה !
אחרי שסיימנו את פירוש המילים , שוחחנו קצת על הקטע בכללו -רציתי לוודא שהילדים מבינים מה הנושא ואת ההקשרים ,לאחר מכן הם ביצעו עבודה אישית עם marker-לפי הנחיית המורה .
כאשר סיימו את זה אחרי מספר דקות -נתתי להם מספר דקות לענות על שאלות ההבנה בסוף הקטע . בזמן שהם ענו עברתי ביניהם והסתכלתי על ההתקדמות ,וגם עקבתי אחרי השעון ...
כאשר ראיתי שהזמן מתחיל לברוח לי עצרתי אותם והתחלנו לענות יחד על השאלות -
תיקנו שגיאות וההספק היה לא רע.
העסק זרם לא הייתה בעיית משמעת אחת - נהניתי מכול רגע !
מסקנה : כדאי לוודא הבנת מילים בודדות לפני שניגשים להבנת הנקרא של קטע ?
זהו אז עברתי את "טבילת האש " מפגש ראשון עם ילדים -המון חששות שהיו לי במהלך ההכשרה כאליו נעלמו באחת -פתאום הרגשתי לפחות באנגלית שאני מצליח לתרום לילדים -נקווה שזה ימשיך.